The world is my playground

-



Salam Ma'al Hijrah :)

Assalamualaiku wbt
Salam Khazanah Alam dan Salam Ma'al Hijrah :)

Alhamdulillah, saya sambut tahun baharu hijrah dengan suatu perasaan yang tak perlu dipertikaikan kebahagiaannya. Kebahagiaan yang tak jelas kelihatan, tapi kuat dirasakan. Mungkin diri ini masih belum mengerti, atau masih cuba untuk memahami, tapi semua yang ditempuhi seakan memberi emosi pada diri. Tak perlu berkata bohong pada diri sendiri, atau menzahirkan omong kosong, cukup sekadar menyedari apa yang kita miliki, dah syukuri nikmat yang diberi.

Tahun baharu hijrah. Lagu yang sering berkumandang..

"Hijrah itu pengorbanan.. Hijrah itu perjuangan.."

Ya, setiap individu pasti punya banyak pengorbanan yang harus dilakukan, juga perjuangan yang perlu dilaksanakan. Setiap satu yang kita perjuangankan, setiap satu yang kita korbankan, pasti ada suatu rahmat atau kurniaan rezeki menanti kita di pengakhirannya. Mungkin permulaannya rumit, mungkin pertengahannya sulit, dan mungkin selangkah ke penamatnya perit, tapi kita harus terus bangkit, untuk menuju ke puncak.

Mama selalu pesan,

"Jangan sesekali kata 'aku tak boleh' atau 'susah' selagi belum cuba buat sesuatu perkara. Yakin boleh! Kalau orang lain boleh, kita pun mesti boleh."

Benar, yakin boleh. Walaupun permulaannya seakan menyekat semangat kita untuk terus berjuang, tapi jangan sesekali benarkan kesusahkan itu meruntuhkan keyakinan diri kita untuk berjaya.

Kata pakar motivasi :
"Andai kesusahan menjatuhkan kita, cubalah untuk merangkak sedikit demi sedikit, kemudiannya cuba untuk berjalan, andai sudah mampu berjalan, cubalah untuk berlari ke garisan penamat."

Semoga tahun baharu hijrah memberi kita semua erti dan semangat hijrah yang sebenar-benarnya.





Sekian.
Selamat Tahun Baharu 1433 Hijrah :)



*entry ini ditulis khusus untuk diri sendiri, dan kawan-kawan yang baru memulakan pengajian untuk semester kedua di UiTM. Dan sudah tentunya, untuk kalian yang membaca. Semoga terus bersemangat! Semoga berjaya.